Aquest assaig fa un recorregut per la hist˜ria de l'educaci— a Catalunya. Es tracta d'un viatge pedag˜gic que s'inicia en els moments mŽs "heroics" del segle XIX i estudia el procŽs de lluita, modernitzaci— i progrŽs dels mestres que van desenvolupar una gran tasca educativa tant a les escoles de les ciutats, com a les escoles rurals. L'autor fa un repˆs sobre quines eren les caracter’stiques de les escoles independents com ho foren les escoles laiques, l'Escola Moderna, l'escola dels ateneus, l'escola neutra i l'escola racionalista. Analitza les escoles que basaven el seu component pedag˜gic en el catalanisme (com l'Escola Sant Jordi o l'Escola del Districte II de Barcelona). L'assaig tambŽ fa refer?ncia a les iniciatives dels grans pedagogs catalans tant a les escoles pilot, les racionalistes o les del Patronat Escolar, com Francesc Ferrer i Guˆrdia, Jeroni Estrany, Joan Bardina, Pere Vila, Alexandre Gal’, Artur Martorell, Josep Palau i Vera, Manuel Ainaud, Eladi Homs, Josep Parunella, Frederic Godˆs, Pere VergŽs, Rosa Sensat... entre molts altres.