Allˆ pels anys 1750/60,el jove escultor franc?s Sarrasine troba a Roma en la figura i la veu de la prima donna Zambinella la bellesa perfecta. Es deleix per lliurar-se-li i fer-se-la seva totalment, com a home i com a artista, per˜ la italiana li prohibeix d'estimar-laÉ Per obra d'un espectre i un retrat, el drama passional de l'escultor i la cantant entenebreix un gran ball de Par’s, allˆ pel 1830, i el mig transforma en una dansa de la mort. Aquesta doble narraci— de La com?dia humana, fet i fet una "escena de la vida parisenca" amb interludi vaticˆ, estˆ en l'aparador de l'actualitat literˆria mundial des de la publicaci— el 1970 de S/Z, el discutit estudi anal’tic de Roland Barthes. Abans que ell, George Bataille havia aixecat la llebre catalogant SARRASINE -al costat de t’tols com Cims borrascosos, El procŽs, A la recerca del temps perdut, El roig i el negre, L'idiota- entre els millors relats dels dos darrers segles, un d'aquells que apassionen tothom perqu? ens "revelen la veritat mœltiple de la vida" i ens "situen davant el dest’".